AGB-Code

Secretariaat

2801 DD GOUDA
Klantenservice
Welkom bij Stichting Gravenberch, het steunpunt voor Pastorale Thuiszorg.
22 May 2019

AGB-Code

Maandag tot Vrijdag

Secretariaat

2801 DD GOUDA
Klantenservice

Adolf Frederik Gravenberch

De genius. Hoe de naam Gravenberch is ontstaan?

Wat niemand zich zou kunnen voorstellen, verbaasde de wereld, op het moment dat een slaaf meer werd dan zijn meester. Gravenberch, werd geboren op 1 feb 1811 in het tropische Suriname, in Zuid-Amerika, en werd als christen in de EBG, Evangelische Broeder Gemeente, gedoopt. Leergierig dat hij op 14 jarige leeftijd was, werd hij door dokter A.G. Steglich, chirurgijn, onderwezen in de praktische handelingen in de geneeskunde. Na 35 jaar werd Gravenberch de eerste slaaf, die door de Koning van Nederland, Willem Alexander Paul Frederik Lodewijk, honoris causa, was beëdigd. Een eredoctoraat die wordt verleend aan personen die een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd in de medische wetenschap. Hij was ook de eerste slaaf die zijn tijd ver vooruit was en zich in 1855 vrijkocht om zich als chirurg in de geneeskunde te vestigen in zijn eigen hospitaal, het Gravenberch Ziekenhuis, waar hij hoog aangeschrevenen medisch behandelde.

Gravenberch staat bekend als de ‘de man van het volk en als de Genius’ welke veel heeft gedaan voor de armen, door hen iedere ochtend en middag, gratis zijn medische diensten aan te bieden. Hij verrichte wonderbaarlijke genezingen die door andere artsen al afgeschreven waren. In zijn zilveren en gouden jubeljaren woonde hij in het tropische Paramaribo en werd door zeer vele prominenten binnen de koninklijke relaties van Nederland gehuldigd met de niet mindere titel dan: ‘de trots van Suriname, dank zij de Heer der Schepping’. Gravenberch had de gave ontvangen om de zieke te genezen en dat deed hij tot hij overleed op 11 nov. 1906.  Zijn laatste woorden, kalm en gelaten waren: ‘Vaarwel, en tot weer ziens’.

Stichting Gravenberch

Stichting Gravenberch is dan ook naar hem vernoemd, om zijn werkzaamheden voort te zetten in zorg, welke voor hen die hulpbehoevend zijn. Wij streven daarom naar goede persoonlijke zorg op basis van ‘dienstbaarheid’.

Vandaag zijn we dankbaar dat we de gelegenheid hebben gekregen om dit doel verder te mogen verwezenlijken. Wij delen deze nalatenschap graag met onze medewerkers, partners, ouderen en jongeren en zij die niet meer voor zichzelf kunnen zorgen.

Vincent Gravenberch

Dr. Adolf Frederik Gravenberch
1811 – 1906
The man of the people

Wil je meer weten over deze bijzondere man, lees hier zijn biografie.

WhatsApp WhatsApp us