Secretariaat Geen reacties

De wijkverpleging en thuiszorg komen steeds verder in de knel. Schrijnende situaties zijn inmiddels aan de orde van de dag. ‘Het komt steeds vaker voor dat zorgorganisaties de gevraagde zorg niet kunnen leveren. Dit betekent dat er mensen zijn die met pijn thuis zitten te wachten op wijkverpleging en thuiszorg.

In de coronatijd werd pijnlijk duidelijk hoe kwetsbaar ons zorgsysteem eigenlijk is. Intussen zijn de problemen niet bepaald kleiner geworden: het personeelstekort loopt op en de druk wordt alleen maar groter.

Hoe groot is het probleem?

De zorg is op dit moment een van de sectoren met het grootste personeelstekort: er staan 61.000 vacatures open, bleek deze week uit nieuwe cijfers. In 2019, dus voor corona, gaven werkgevers in de zorg al aan dat 7 op de 10 vacatures moeilijk vervulbaar zijn. Binnen de Thuiszorg is de krapte vele malen groter. Hoge werkdruk, gebrekkige loopbaanmogelijkheden en werktijden waren al veelgehoorde klachten. De druk op de zorg is enorm, en het ziekteverzuim is torenhoog. Al met al is het tekort in de zorg op dit moment een groot probleem.

Hoe zit het met uw zorg?

Thuiszorg organisaties hebben boven op het personeelstekort ook nog te kampen met de vakantie periode. Medewerkers hebben recht op een welverdiende vakantie en nu daar de corona milder geworden is, zien we dat velen hun vakantie geboekt hebben. Natuurlijk kan niet een ieder tegelijk op vakantie ‘iedere zorg medewerker die je mist betekend voor een paar cliënten minder dan geen zorg de komende drie weken’. Hoe wij dat proberen op te lossen is door te verschuiven met het resterende personeel. Het kan dus voorkomen dat een cliënt zorg momenten moet overslaan. Dat is onmacht! Als Thuiszorg aanbieder staan we machteloos en kunnen we niet anders dan te blijven zoeken naar creatieve oplossingen om toch zorg te kunnen blijven bieden. We kunnen niet eenieder tevreden houden en zullen met het maken van keuzes cliënten helaas moeten teleurstellen: zegt Vincent van Stichting Gravenberch. Ook wij staan met onze rug tegen de muur.